onsdag 9 november 2011

Ord som sårar

I början av mitt examensarbete tänkte jag att det kan vara bra att ta med mitt första PM:

Bakgrund:
Mobbing är ett stort problem på många skolor.  Hur man förebygger det och agerar som skola finns flera olika taktiker. Som lärare är det viktigt att ha verktyg för att förebygga och stoppa mobbing samt ha en förståelse för ämnet. Jag har mött flera personer som blev mobbade i skolan och på olika sätt forfarande påverkas av det i vuxen ålder. Jag är intresserad av hur mobbing påverkar den individ som utsätt för det. Jag är även intresserad av hur individen kan stöttas efteråt så att såren läker. 
Syfte: 
Syftet med examensarbetet är att belysa hur mobbing påverkar en individ och hur den kan stöttas för att såren ska läka.
Frågeställningar:
  • Hur påverkar mobbing en individ?
  • Vilka metoder finns för att stötta en individ som blivit mobbad?
Metod:
Jag har tänkt att göra en litteraturstudie av relevant forskning kring mobbing. Jag vill även göra ett gestaltande arbete. Min tanke är att göra en kappa som representerar individen som blir mobbad. På olika sätt förstöra den -ord/slag som sårar. På så sätt har jag tänkt att skapa en teoretisk och bildlig förståelse för mobbing spåverkan på individen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar