onsdag 9 november 2011

Litteratur

Idag har jag varit på biblioteket och letat efter relevant litteratur för arbetet. Det finns otroligt mycket som handlar om mobbning. Jag valde några och har börjat läsa lite.

Det jag slås av när jag läser är att det är så lätt att som vuxen göra fel, att tolka barnets försök att få uppmärksamhet som något dåligt istället för ett rop på hjälp. Det kan vara otroligt svårt att se skillnaden. Boken jag läser just nu handlar om Johan som från årskurs 4 blev mobbad. Det är så lätt att i efterhand se hur han försökte berätta att de retade honom, men blev misstolkad och istället uppmanad att ändra sitt beteende som störde de andra barnen.

Mobbning är ett stort och svårt begrepp. Men för att kunna jobba mot mobbning krävs det en stor förståelse för hur det påverkar och orsakerna till varför det förekommer mobbning. Jag har precis bara börjat men det ska bli intressant att få gräva sig djupare.

Jag har valt att läsa en del nu i början så att jag kan skapa mig en bild av vad det kan innebära för en person att bli mobbad, så att jag sen kan börja skissa på mitt gestaltande arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar