måndag 14 november 2011

Mobbad? Det har vi inte märkt!

Eva Larsson (2000) har skrivit en bok utifrån ett fall av mobbning, Johan. Han blev mobbad från 4e klass till han slutade 9an. I skolan såg man inte mobbningen utan såg Johans försök till att ge igen som orsaken till mobbningen. Under de sex år som mobbningen pågick förvandlades Johan till en folkskygg person som stängde in sig hemma och inte ville prata med någon.

Författaren berättar utifrån Johans historia om faktorer till varför man blundar eller bortförklarar mobbning, varför offret försvarar sina förövare, hur människor kan göra sig så grymma och vilka konsekvenser mobbning kan få. Hon skriver att mobbning handlar om en destruktiv makt, där en person med hög status trycker ner en annan med låg status. Och där den mobbade har ingen chans att hävda sig.


Boken har fått mig att fundera mycket på vad som händer inuti personen som mobbas. Det som ingen ser men som kan få förödande konsekvenser. Hur kan jag gestalta detta? Jag vill med min gestaltning göra mobbning synligt, starta en diskussion kring den utsatta individen. Men hur kan jag göra det? Min tanke med kappan är att den visar på en fysik person, som kan skadas men även lagas.

Många tankar rullar runt i huvudet just nu men jag ska sätta mig och skissa lite utifrån boken.

Referens:
Larsson, Eva. (2000). Mobbad? det har vi inte märkt!. Stockholm: Liber

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar