lördag 10 december 2011

Vad? Hur? Varför?

Vad?
Jag har arbetat kring fenomenet mobbning, specifikt mot hur det påverkar individen som utsätts för det. Gestaltningen består av två kappor.

Hur?
Jag har gjort en litteraturstudie av relevant litteratur om mobbning. Jag har speciellt tittat på hur det har påverkat individen som utsätts för mobbningen.

Jag har sytt en kappa som symbol för individen och utifrån de berättelser jag läst samt egen erfarenhet har jag sedan utsatt kappan för mobbning. Jag har fokuserat min förstörelse av kappan till insidan.

Jag började med att brodera in ord på insidan. Orden förvandlades sedan till blödande sår och som droppade ner mot fållen. När blodet runnit så långt hade även orden sjunkit in i individen som även började identifiera sig med orden -Jag är ful/töntig/osv.... Orden satt på insidan men man kunde även se spår av dem på utsidan.


Kappan blev även stämplad som "tönt" men det täcktes över. Det sattes även på guldstjärnor för att på utsidan visa att det inte var något fel. De döljde även till viss del spåren av orden och stämplingen. 


Kappan fick även agera dörrmatta, inte mer värd än att torka av leriga skor på. Hela kappans insida blev till slut helt söndertrasad med en sax. Kvar finns en fin utsida men insidan hänger i trasor.


Eftersom en människa förändras hela tiden och växer med olika erfarenheter skapade jag även en annan kappa. En som kommit ifrån mobbningen och läkt såren på olika sätt. Den andra kappan är gjord av många olika tyger i olika färger och är dekorerad med cirklar i fler tyger. 


Varför?
Mobbning är ett stort problem i många skolor idag men vi har inte läst mycket om det på lärarutbildningen. Jag ville därför skapa en större förståelse för fenomenet så jag är bättre förberedd om de problemen skulle uppstå där jag arbetar.


Orsaken till att jag valde att göra kläder är att de är väldigt personliga, beroende på vad du har för kläder på dig visar du för omgivningen hur du vill uppfattas. Att det just blev kappor är för att de har en hårdare utsida och mjukare insida som även en människa har.  


Orden gjorde jag utifrån detta citat: Orden är värst. Ett blåmärke kan man väl ta men orden sitter kvar. (Thors, 2007, s.39). Även andra berättelser vittnar om att det är den indirekta mobbningen -ord, utfrysning, mm- som är den värsta. Det kan även vara svårare att läka de såren som satt sig på insidan, de psykiska såren.

Att få en stämpel av att vara något i skolan är vanligt. Det handlar om vilken status man har i gruppen   -mer status betyder mer makt- längst ner har man ingen makt och där är inte önskvärt att vara, det är där den som utsätts för mobbning är (Björk, 1999). Tönt är ett vanligt ord man sätter på den som har lägst status -därav stämpeln på kappan. Den täcktes över med tanke på att individen ville dölja det, men det fick även funktionen att i ett annat sammanhang -där ingen visste vilken stämpel det var under- får individen chans att få en annan stämpel, utifrån den gruppsammansättningen.


Många som utsätts för mobbning skäms för det. De skäms för att de inte är bra nog för att bli accepterade av klasskompisar. För att dölja mobbningen kan de därför bli viktigt för dem att visa upp en bra utsida, därav kom guldstjärnorna på. Stjärnorna sitter fint på kappan men kan tas loss eftersom de inte fästa på insidan, som att individen inte tror på dem. 


Den andra kappan är gjord utifrån olika erfarenheter som individen gör. De olika tygernas färg, mönster och stabilitet får representera bra och dåliga erfarenheter. Tanken är att den andra kappan har med sig minnen från mobbningen men de är inte dominerande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar